Viktigt för projektledning att känna till förhållandet mellan Kvalitetssäkring och Test

2024-02-12

Allt för många digitaliseringsprojekt misslyckas, enligt Standish Group handlar det om hela 91% av alla initiativ.
De allvarligaste skälen är när projektet inte uppfyller sina mål/krav och intressenterna blir missnöjda.
En av de vanligaste orsakerna till detta, tror jag, är att projektledningen väntar för länge med att bemanna sitt projekt med kompetens inom kvalitetssäkring och test.
Den rollen i projektet som ofta förespråkar kvaliteten för alla intressenterna är QA specialist/ QA manager, den som balanserar kvaliteten mot time to market.

Så varför satsar projektledning inte tillräckligt mycket på kvalitetssäkring? Som jag sett det finns det främst 2 orsaker till detta:
  • Man förväxlar kvalitetssäkring med testning. Man har föreställningen att kvalitet både byggs, verifieras och valideras genom testning.
  • När man beskriver projektets begränsningar utifrån tid, kostnad och kvalitet, gör man inte alltid rätt prioritering mellan dessa parametrar. Frågorna som ofta ställs är: Vad händer om vi inte blir klara i tid? Vad händer om vi överskrider budget? Frågan som ställs för sällan är: Vad händer om vi utvecklar fel produkt? Rätt prioritering mellan dessa parametrar underlättar inte bara kommunikationen mellan beställare och projektledare utan även vägleder hela projektet och gör tydligt vilka prioriteringar som behöver göras och när.
Kvalitetssäkring och testning är högst relaterade, men inte samma sak.
  • Med kvalitetssäkring skapar man och utför processer som säkerställer att hela projektet levererar med kvalitet och med syfte att uppfylla målen i tid.
  • Genom testning säkerställer man att produkter och tjänster uppfyller krav och förväntningar.
  • Kvalitetssäkring omfattar en förebyggande strategi för att undvika problem. Problemen kan vara av tekniska karaktär, men även ur verksamhet och användarperspektiv. Det kan röra om prestanda och säkerhet.
  • Testning är ett utforskande och analyserande process där man arbetar proaktivt med att identifiera problemen och åtgärda dem på bästa möjliga sätt.

Här nedan har jag skapat en egen version av en tabell som syftar till att visa vilka associativa aktiviteter som hör hemma under respektive del. Som man kan se är det ett brett utbud av aktiviteter som startar långt innan det finns en första version av ett system att testa.